...
У наших руках - найбільша з цінностей світу Людина.
Ми творимо Людину, як скульптор творить свою статую
з безформенного шматка мармуру: десь в глибині цієї мертвої брили лежать
прекрасні риси, які належать добути, очистит від усього зайвого.
В.О. Сухомлинський

Перекладач

Опис досвіду

   Опис досвіду роботи вчителя англійської мови
Янини Наталіі Анатоліївни
над проблемою
“Розвиток комунікативних здібностей учнів на уроках англійської мови.”

“I never teach my pupils, I only attempt to
provide the conditions in which they can learn”
A. Enstein

    Сучасні політичні та соціально-економічні реалії України у світовому співтоваристві створили сприятливі умови для вивчення іноземних мов, показали необхідність їх вивчення, наповнили це навчання новим змістом. Статус іноземної мови як освітньої галузі піднято на високий рівень.
   Основною метою навчання іноземної мови в школі є розвиток комунікативних здібностей учнів, уміння використовувати іноземну мову як інструмент у діалозі культур сучасного світу.
   Головна ідея комунікативного підходу до викладання і вивчення англійської мови як іноземної полягає в тому, що учні, щоби стати ефективними користувачами мови, повинні не тільки здобувати знання (наприклад, знати граматичні, лексичні або фонетичні правила), а й розвивати навички та вміння використання мовних форм для реальних комунікативних цілей.
   Під час формування комунікативних умінь учитель повинен виступати як активний компетентний організатор навчально-комунікативної діяльності в класі, активний учасник навчального процесу, експерт, дослідник, джерело інформації та ідей, новатор в галузі навчання й оволодіння мовою.
   Ключові принципи комунікативно-орієнтованого навчання:
-       в учнів стимулюються когнітивні процеси;
-       учні — активні учасники процесу навчання;
-       учнів заохочують висловлювати свої думки, виявляти свої почуття і використовувати свій досвід;
-       учні беруть участь у навчальному процесі, який імітує або створює реальну ситуацію;
-       учнів заохочують працювати разом;
-       учнів заохочують брати на себе відповідальність за власне навчання і розвивати вміння навчатися.
   З позиції комунікативного підходу методичний зміст уроку іноземної мови визначається п'ятьма основними принципами:
1)    орієнтація на особистість;
2)    мовленнєва спрямованість;
3)    ситуативність;
4)    функціональність;
5)    новизна.
   Маючи не досить великий досвід роботи, я прийшла до висновку, що моєю методичною проблемою має бути “Розвиток комунікативних здібностей учнів на уроках англійської мови.”
   Результатом роботи над цією проблемою має стати: досягнення учнями такого рівня комунікативної компетенції, який би був достатнім для здійснення спілкування в усній та писемній формах у межах комунікативних сфер.
   Для розв'язання цієї проблеми недостатньо лише традиційних методів навчання, які не орієнтовані на активну взаємодію учня з учителем та учнями між собою, самостійне і спільне прийняття рішень, що і має бути вирішальною передумовою їхнього вміння спілкуватися іноземною мовою.
   На своїх кроках я використовую як активні, так і інтерактивні методи, що стимулюють творчість, ініціативу, креативне, самостійне та критичне мислення. На уроці використовую різні форми роботи: дискусію, дебати, “мозковий штурм”, навчальне співробітництво, діалог, рольову гру, роботу в парах та групах, метод проектів, “карусель”, “навчаючи-учусь” та інші інтерактивні вправи комунікативної направленості. Такі форми роботи можуть бути використані на кожному етапі уроку. Пропоную деякі приклади використання.
    
        Підготовка до сприйняття іншомовного мовлення.
Вправи на розвиток фонетичних здібностей учнів. Після відпрацювання кожного звуку необхідно потренувати їх у римівках, віршиках, прислів'ях.
1.     Звук [α:] - пам'ятаємо про перевірку горла у лікаря
Friends a hundred miles apart
Sit and charter heart to heart
 Boys and girls from school a far
Speak to mother, ask papa.
2.     Звук [w] - виявляємо його з неначе протянутою струною між губами
Twinkle, twinkle little star
How I wonder what you are!
Up above the world so high
Like a diamond in the sky.
3.     Звук [θ] - так сичить змія(посичали один на одного)
The teacher thought and thought and thought and
No one knew the thought he thought.
   У першому класі найефективніше навчання вимови будується завдяки грі. Кожного уроку я зі своїми вихованцями іду в гості до ведмедика, якого звати Teddy.
   Маленький кумедний ведмедик живе у темному лісі в гарненькому лісовому будиночку на чарівній лісовій галявині. Прокинувшись уранці, він дивиться у віконечко і радіє сонечку [-ó: -ó: -ó:]- каже Teddy. Потім він прибирає свою кімнату, і віник у його руках каже:[-dz -dz -dz]. Поприбиравши у будиночку він миє руки і обличчя холодною водою, і язичок від холоду стукає по альвеолах:[-d -d -d], але глянувши у люстерко, він бачить гарненьке, чистеньке обличчя і промовляє сам до себе:[gud]. Потім він виходить на галявину і кличе своїх друзів:[-au -au -au]. Друзі збігаються. А що потім дізнаєтесь на наступному уроці.
   Подорож до чарівного лісу.
-А зараз ми подорожуємо до чарівного лісу, щоб шукати англійські звуки. Сьогодні в нашому чарівному лісі так гарно! Але сонечко не дуже гріє, і в нас замерзли руки. Давайте їх зігріємо: [-h -h -h](Подмухати на руки, щоб зігріти). Та ми ж зовсім забули, що в нас є рукавички! Ми їх одягнемо. Нам тепер тепло, і скажемо [-əu]. Дивіться! Хтось біжить нам назустріч. Він нас штовхає. Ми злякалися й кажемо [-ei]. А потім повертаємося й кажемо [-h]. Так, шкода, проте час повертатися додому. Вам сподобалося в чарівному лісі? Наступного разу будемо шукати англійські звуки.
  
   Уведення в іншомовну атмосферу
1) Pick up a petal from the daisy and do the task.
Topic “School”. Tasks for pupils:
-Answer the questions: Do you like (dislike) school? Why?
-Ask your friends two questions about school.
-Express your attitude to school.
-Ask the other pupil's mind.
-Tell the short poem about school.
-Tell about your school.
-Make up the conclusion.

2) Snowball. Topic “Fruits”
-Add one word.
P1- It is an apple.
P2- It is a big apple.
P3- It is a big red apple.
P4- It is a big red tasty apple.

3) “Мікрофон”
На дошці ключове слово теми уроку, наприклад “Holidays”. Учні по черзі, символічно передаючи мікрофон, повинні сказати одне-два реченняі, пов'язані з цим словом.
4) Інсценізація “I am late
З попередньо домовленим учнем про запізнення і відбувається розмова у режимі Т-Р. Потім клас радить своєму однокласнику як надалі уникати такої ситуації.
-Mind the clock and don't be late.
-Try to come in time.
-Don't be late.
-Leave your home earlier.
-Punctuality is the politeness of the kings.

   Приклади інтерактивних вправ на інших етапах уроку
1.     “Мозковий штурм”
Учням пропонується слово, наприклад “Room”, яке написане посеред дошки. Кожен учень по черзі називає слова, які в нього асоціюються з ключовим.
/desk, shelf, chair, sofa, bed, window, telephone, wardrobe, TV set, carpet, table/

2.     Робота в групі
 Кожна група отримує картку з оповіданням, в якому речення розміщенні в неправильному порядку. Завдання учням: розмістити речення в правильному порядку та зачитати класу.
-Work in groups. Designer your School Brochure. Think of things you'd like to introduce there. Stick photos or pictures. Write about each picture.

3.     Why-question game”
Вивчаючи, наприклад тему “Fruits”, розпочинаю діалог, який охоплює увесь клас у режимі Т-Р, Т-СІ. Кожне моє запитання починається з питального слова  “Why”.
-What good fruit is lemon! Do you like it?
-Yes, I do.
-Why?
-It's very useful fruit.
-Why?
-It has vitamin C.

4.     Інтерв'ю
Характерною рисою цього прийому є можливість опитати якомога більшу кількість учнів для того, щоб виявити їхню думку, судження. Ця робота проходить у формі рольової гри. Цей прийом немає вікових чи тематичних обмежень.
- Сьогодні до нас на урок завітав журналіст зі шкільної газети. Він хоче взяти у нас інтерв'ю. Хто хоче розповісти про себе?
-What's your name?
-Where do you live?
-Where do you study?
-What toys do you like?
-What is your favourite colour?

5.     “Асоціативний кущ”
-Пригадаймо, що ви можете робити впродовж дня.(P. I do my homework, go to school, get up, have breakfast …). Усі названі дії записуємо на дошці в “асоціативний кущ” або прикріплюємо малюнки із зображенням дії. Пропоную учням розказати про свій день.

6.     “Project work”
-What about going to a cafe?
-What helps us to choose the dishes you want at the cafe?
-Now I would like you to make three groups to prepare your projects. The task is to make the menu for your cafe which will include the main dishes, dessert and drinks.

7.     Гра “Simon says”
-Look at this man. His name is Simon. He is your teacher now, you should do only what he says. Simon says “Go to the table, take a ball”. Good! Sit down! Why did you sit down? Simon didn't say “Sit down”. Remember – Simon is your teacher. Діти розуміють умови гри: вони повинні виконувати команду лише в тому випадку, коли вимовляють слова “Simon says”. Учень, що припускається помилки, вибуває з гри. Перемагає той, хто не припускається помилки.

8.     “Crossword”
-Let us solve the crossword and you'll see the title of the topic.
    cinema
  airport
   tram
   yard
1) It's building. We see new films there.
2) It's a place not far from the city. We can see many planes and airplanes there.
3) It is one of the mean of transport.
4) It is a place near house. The children like to play in it.
-Now you can see that the title of our topic is “City”.

9.      “Коло позитиву”
Це одна з улюблених вправ моїх учнів. Діти стають у коло, поклавши праву долоню (долонею догори) під ліву долоню сусіда, а ліву — на долоню сусіда. Промовивши фразу (наприклад, “ I wish you to be .../happy/healthy/great...”), учень передає “позитив” сусіду праворуч, торкаючись своєю долонею його лівої долоні. І так, поки “позитив” не передадуть тому, хто почав.


    Навчитись спілкуватись можна тільки спілкуючись. Завдання вчителя на уроці — організувати спілкування так, щоб учням було цікаво це робити, щоб завдання якнайбільше відповідали реальним ситуаціям. При цьому вчитель повинен виховувати культуру спілкування своїх учнів.

Комментариев нет:

Отправить комментарий